Symphony of a Missing Room

"De har färdats långt är första tanken, men allt som hände tog ju plats i dem, med hjälp av deras egen förställning"
En klass på 34 elever delas in i två och två. ( 17 par)

Varje par har på sig hörlurar där röstinstruktioner koreograferar deras rörelser i rummet. Ena stunden leder du och bär ansvar för den andres upplevelse bakom "whiteout-goggles" nästa stund är det du som får gå in i detta virtuella rum som skapas genom föreställningsförmågan och förstärkts utav ett tredimensionellt ljud i hörlurar.

Instruktionerna utgår ifrån varje deltagares position i rummet och finns där för att bygga upp en relation av tillit och nyfikenhet mellan deltagarna - att vilja utforska konstverket tillsammans.

Eleverna rör sig fysiskt och virtuellt genom ett komplext nätverk av tunnlar och dörrar mellan stora gallerier och museum från hela världen. En viktig del av symfonins 'berättelse' är när de passerar genom museets vägg ut i naturen, in i en skog, det är de stannar och stirrar ned i en mörk brunn - en röst frågar vad de ser - när eleverna sedan öppnar ögonen ser de personen som ledsagat dem stående bredvid dem med slutna ögon - de instrueras att nu är det deras tur att leda dem, tillbaka genom väggen in i museet.

Symphony är ett konstverk som samlar museer, platser och upplevelser. Men konstverket behöver dess besökare för att kunna existera, utan dem är Symphony bara ett arkiv av ljud och instruktioner utan betydelse.

De har färdats långt är första tanken, men allt som hände tog ju plats i dem, med hjälp av deras egen förställning.

Aktiviteten lämpar sig för:

Konst, Drama, Film / Media, English (konstverket är på engelska dock ett enkelt språk), Poesi, Dans
Kulturpedagog finns till denna aktivitet
Skriv ut Dela via mejl Dela via Twitter Dela via Facebook